Terug

Behandeling van insulineresistentie bij het paard

De voeding van het paard is in de loop der tijd erg veranderd. Het wilde paard scharrelde op schrale grond zijn kostje bij elkaar en liep daarvoor grote afstanden. Een combinatie van veel bewegen en sobere voeding dus. Hoe anders is dit nu: paarden staan op weiden met Engels raaigras. Dat bevat veel fructosamine (suikers). Daarnaast krijgen ze muesli’s en krachtvoer met een hoog aandeel suiker. Ook wat bewegen betreft leeft het paard nu heel anders dan zijn voorvaderen.  Bewegen op gezette tijden is en vaak met een piekbelasting. Een compleet ander leef- en eetpatroon, waar ons paard zich lichamelijk nog niet op heeft aangepast. Dat kan leiden tot problemen in een verstoring van de glucose (suiker) – en energiehuishouding. Insulineresistentie kan hiervan het gevolg zijn. Aangepaste -sobere- voeding en beweging is belangrijk. Het voorkomen van stress en aanvullen met mineralen, bouwstoffen en kruiden is nodig voor herstl van de glucosebalans.

Lees hier wat insulineresistentie bij een paard precies is. 

Wat kan ik doen?

Aanpassen van het voer

Snelle koolhydraten zoals maïs, tarwe of tarwezemelen, gerst, haver en melasse moeten worden beperkt. Belangrijk is voldoende ruwvoer (met een laag suikergehalte) zoals stro, hooi of ‘mager’ gras.

Verminderen van stress

Voldoende zonlicht en buitenlucht en ook verblijf in de kudde en voldoende beweging verminderen de stresssymptomen.

Suppletie met essentiële bouwstoffen en mineralen

Wanneer er sprake is van een magnesiumtekort moet dit worden aangevuld. Ook aanvullen met Omega-3 vetzuren en Vitamine A en D vermindert de kans op insulineresistentie en ontstekingen.

Herstel glucosebalans

Voor een goede glucosestofwisseling ontwikkelde Phytonics een supplement dat is beoordeeld als beste product van het jaar, met een goede onderbouwing en veel tevreden gebruikers.

Kruiden die ondersteunend werken bij insulineresistentie

Agnus castus (Monnikspeper), Berberis vulgaris (Zuurbes), Brassica oleracea italica (Broccoli), Carduus marianus (Mariadistel), Cinnamomum ceylanicum (Kaneel), Corylus avellana (Hazelnootblad), Cynara scolymus (Artisjok), Foeniculum vulgare (Venkel), Glycyrrhiza glabra (Zoethout), Groene kool ( bevat veel vitamine K), Hibiscus sabdariffa (Chinese roos), Petroselinum crispum (Peterselie), Rosmarinus officinalis (Rozemarijn), Salvia officinalis (Salie), Spinacia oleracea (Spinazie), Urtica urens (kleine Brandnetel), Vitis vinifera (Rode Druifstok en Zingiber (Gember).

Mineralen en bouwstoffen die samen ondersteunend werken bij insulineresistentie

  • Pre- en probiotica
  • Bioflavonoïden (90% Hesperidine)
  • Choline
  • L-Lysine
  • Calciumcitraat
  • Chroompicolinaat
  • Fosfor
  • IJzer
  • Inositol
  • Jodium
  • Kalium
  • Koper
  • Magnesiumcitraat
  • Mangaan
  • Selenium
  • Zinkcitraat
Wat kan ik doen?